19 Februari 2009

DR. DAN IR.

*****************

Lama aku tak merepek pasal politikus dimana buminya aku pijak dan langitnya aku junjung. Kesibukkan dengan hal-hal yang mendatangkan pulangan berbentuk kepala AGONG membuatkan aku hanya melirikkan mata sekadar hanya sebelah mata. Kadang-kadang aku pejamkan terus.

Entri ini adalah kesinambungan daripada entri2 lepas yg bertajuk 'Aper Kehernyer Yeop'.


Setelah berlalu dengan rentetan pelbagai peristiwa yang kurang enak mata memandang dan kadang2 memaksa untuk merasa jelak dengan pelbagai isu2 yang melibatkan mereka2, suasananya kini kian beransur tenang. Cuma pecahnya tembelang dinegeri lain iaitu dibahagian atas dan bawah negeri ini. Bukit jugak yang mereka-mereka pilih. Tempat tinggi mugkin tidak akan dilanda 'Bah'.

Semalam Dr. dan ahli2 sekutunya digantung dari meghadirkan diri mereka untuk bercakap2 sambil menikmati hidangan istimewa jika majlis tersebut bersidang.

Ini berikutan fail saman menyaman dari Ir.

Sejak berlakunya peristiwa ini aku selaku rakyat serta pengundi sah yang berdaftar di bawah SPR merasakan sesuatu yang pelik.

'BELIAU' yang senonim dengan jolokkan payung rakyat tidak pernah tampil untuk memberi sebarang kenyataan atau cakap2 berunsur nasihat atau sebagainya.

Cakaplah sesuatu yang boleh meredakan, walaupun tidak banyak dan mungkin segelintir tetapi itu sudah memadai sekurang2nya. Rakyat dari belah pakat berpakat memandang cakap2 beliau tidak tepat. bukan salah.TIDAK TEPAT.

Pandanglah dari segi rakyat yang diperintah bukannya dari rakyat yang megundi.

Rakyat yang megundi walaupun memangkah bulan, roket, atau sebagainya kadang kala mempunyai rasa taat dan patuh yang tinggi pada sistem 'payung rakyat' berpelembagaan tersebut.

Rakyat yang mengenakan reben kuning itu kadang kala belum tentu ada rasa taat yang mengikut lunas yang betul. Mungkin hanya untuk tersenyum dan berpeluh2 dan mengharap mukanya akan tersiar dalam peti 'tb' dan akan dipandang sebagai seorang yang sangat2 berjuang.

renung2kan dan selamat beramal....hehehe













nota tercicir

petikan

"anak kecil main api
terbakar hatinya yang sepi
air mata darah bercampur keringat
bumi dipijak milik orang....

nenek moyang kaya raya
tergadai seluruh harta benda
akibat sengketa sesamalah kita
cinta lenyap di arus zaman"

...................................

4 ulasan:

a.b geldofg berkata...

pyamun bkerja sama dgn pyagak....rkyat yg jadi mgsa

fahruzzaman.Ismail berkata...

tepat!

cekap dan bersih.

hahahaa

Adam berkata...

eh .. sama jer semua tu especially yang muncul kat tb tu purak2 jak .. bikin malu ..

fahruzzaman.Ismail berkata...

aku pernah muncul di 'tb'...

memang pura2...cm sioot jgk.
serius!

tp aku muncul utk gembirakan ramai org,bkn untk sakitkan ramai org dengan adegan2 jelak seperti adanya..

haaaih!entahla..