07 Februari 2009

APER KERHERNYER YEOP....

Ramli seladang kata pada Pak Ya Honcoi yang dia kata pulak pada Pak Din Koboi kemudia sampai pulak pada Man Pacak yang dia cakap pada Man Misai yang mana Sarip Pendek kata pada Pak Ali Kederai yang bersembang dengan Samad Ketak yang dari Grik sampai TanjongMalim, patah balik ke Trolak terus sampai Teluk Intan singgah di Hutan Melintang kemudian terus ke Ipoh udah heboh bebenor...

Aper kehernyer Yeop…
Udah idak berope negeri kiter ni haa.
Ngaper gitu pulak deme nak buat.

Yang lamer udah ngelewor aje haa.
Udahler ngelewor, nyegrolap pulak deme haa.
Aper keher deme ramei2 berarak sakan bebenor tu.
Ate idak ker deme penat weh.

Udah pe rak bebenor ke ape deme ni.
Bebawak ngigat Tuhan sama weh.

Ate udah deme nak milih tu.
Bior ler.
Deme ngalah jer ler.
Teman idak ngapa-ngapa.

Mentang deme putih yer.
Naik yang legam sikit.
Udah deme kutuk yer Yeop.

Nyergrogin aje ler.
Ate udah raban tebin puak2 itu ngerojer kan.
Bongkih abih deme buat Yeop.

Ate kalo udah deme bising-bising bebenor.
Ada deme tu endak dengor.
Usah diharap.

Haaaram!!!!

Apa kata deme.
Bising la mulut deme macam cenonggeng ayam.
Udah penat sok diam ler deme tu.

Idak deme nak mandang kita dah.
Menjalor mentokar deme lalu siang tadi.
Haramnyer deme nak mandang miker2 semua tu haa.
Usah miker harap ler.

Tapi teman endak ngabokan ni.
Usah miker2 semua bengkin bebenor.
Ate udah titah dari yang bersemayam bertakhta kuning ngabor gitu.
Miker2 ni ngikot aje ler.
Usah ler deme berontak sangat.
Ate kalo deme suroh miker2 semua ni keluor dari negeri ni.
Haaa...kan udah nyusahkan miker2 jugak.

Betoi idak.....?


Kalo udah gitu hencit miker2 semua.

Bagi deme-deme tu endak lalu.


Tapi...teman idak ler bersetuju sangat.
Beserote pun idak.
Teman suka nengok dan dengor aje.
Udah macam di Gaza pun ada.
Deme2 tu nembak2 yer.
Udah penuh asap pekan Ipoh Yeop.
Nak nengok muka miker2 pun udah tak nampak haa.
Pedih ler mata2 miker semua tadi yer.

Ajer deme memang idak berhati perut bebenor ngaper.

Acerkeme pikior...kalo kiter ngundi lagi sekali elok idak?
Cer deme pikiorkan...cer...hee'eh!
Susoh bebenor haa.









nota tercicir

sila cari jurubahasa loghat Perak jika tidak faham.
teman tak tahu nak ngaborkan.
penin mikiornyer....

aper ler nak jadi negeri teman nih?????????????????????????????????????

.............................................

5 ulasan:

tengku_fir21 berkata...

huhu..
tlg translate...
tk pham sepatah haram...

F A R Y N berkata...

kasi reda sket ini politik...
ko kena tag...WAJIB jawab:


http://sukaconteng.blogspot.com/2009/02/antara-gadis.html

ifahruzzaman berkata...

tengku: udah teman kaborkan.cari 'translater'....

alah...buat phm udah ler..

hahahahaaaa...

cik Faryn: ko nih...........!

kong..kong......=)

nanti aku jawab.

F A R Y N berkata...

sila jawab...kalau tak..ko menderhaka sama sultan..nanti kena buang negeri..hahahaha

ifahruzzaman berkata...

nanti aku jawab yer syg cik faryn.....

hikhikhik