08 Februari 2009

APER KERHERNYER YEOP....(berepisod2)

Kisahnya begini pula......

__________________________________

seperti yang aku katakan, INSYAALLAH....
jadi disebabkan aku mempunyai beberapa perkara yang ingin diselesaikan.
aku terpaksa untuk tidak menjenguk rakan2 lama aku disana sempena keluaran kata2 oleh mereka2 yang sebelum ini pernah memerintah.

aku hanya mengikutinya dari khidmat pesanan ringkas yang dilemparkan oleh rakan2 yang berada disana.

"ramei weh...ramei bebenor" katannya.

kiraannya mencecah 50,000...

fuuuh! ramainya...

berhenti disitu!

___________________________________

kisahnya bermula:

apa yang kamu dah buat ni.
udah kamu suruh org2 kamu bakar lilin tepi jalan malam2.
siap dengan batu nisan 'demokrasi'.
laaaa.....kena langgar nanti, duduk tepi jalan malam2 nih.

kamu tengok yer.
ketua kamu di meja panjang pun dah kena suruh letak jawatan.
bukan orang lain, orang kamu2 juga.
siap suruh bertaubat lagi.
dia tahu ker maksud taubat tu??
atau dia hanya 'tahu buat'.

haaaa...itu la.
suka sangat dengan kata2 melompat.
tengok! kan dah melompat2 sekarang.

kamu pun...
kamu tak tahu yer?
semua bahagian dah pergi buat report?
tak tahu?!

apa la kamu nih??
incik buaya darat, tembaga, kaki belit, kaki 'songlap', kaki betina mcm2 lah!!
nama dia ada dalam khabar surat.
aku baca.
bahagian dia yg bermaksud tempat aku ni la kan.
dah buat report kat tempat ABU keja.
kamu kenal ABU?
tak kenal?
ape la kamu ni...S.E.L.O!
ABU tu kan calit satu yang bentuk V tu..

kamu tak dengar kat berita?
aku tak tengok berita.
tapi aku tahu jugak.
cik perempuan yang suka pakai rantai mutiara yang bijik dia besar2 macam putik kelapa tu.
dia pun dah berkata2 jugak.
dia suruh mereka2 yang berkuasa kat tempat kita ni.
amik tindakan tegas kat kamu.

cuma che det aje yang lain sikit.
kira macam duduk tengah2 la.
tapi dia pun sama.
bukan ada apa2 dah.
aku hormat pandangan dia.
yang ada2 ni?
baik kamu.
atau yang baru2 ni.

buat orang sakit kepala lagi ada la!
bikin kecoh la lu......

__________________________________

aku berceritera dengan orang lama tadi.
sedang asyik berceritera.

tiba-tiba.....

terdengar perkataan ini

'bodoh melayu"

keluarnya dari mulut seseorang yang kurang bermoral.

disambut oleh seorang jawa yg lebih dikenali dengan paanggilan wak.

katanya:
"kenapa pula bodoh. cerdik la tu sebab melayu".
dalam bahasa jawa MELAYU bermaksud LARI.

jadi orang melayu maksudnya ORANG LARI.

tapi maksud seseorang tadi bukan sebegitu!

dulu aku pernah dengar cerita dari seorang tua tentang kisah 'Babi Melayu'~(Babi Lari)
tapi aku lupa mcm mane ceritanya...

aduuus!

dialog dari seseorang lagi:

"orang yang duduk atas kerusi roda tu mana pernah ada sultan. mana dia tahu adat orang yang ada sultan".












nota tercicir
ada yang berkata pada aku
'sekarang panas duduk dekat Perak'

aku jawab
nak sejuk selam dalam air!

bonggok!!!!

mungkin bersambung lagi sehingga selesai....................


.......................................

2 ulasan:

Dakjaat™ berkata...

melayu = lari? hehehehe!

ifahruzzaman berkata...

yer...benar!
jika tidak percaya sila rujuk kamus jawa yer.

heheheheeee....