01 Disember 2008

Cerita Getah dan Hujan

Harga getah turun semula, jika sebelum menjelang hari raya yang lepas harga getah berada pada tahap yang amat selesa untuk semua pengusaha getah mahupun penoreh getah itu sendiri iaitu pada harga RM 3.50 untuk sekilogram. Namun baru-baru ini harganya menurun pada tahap yang amat menyeksakan setiap mereka yang bergantung harapan untuk menyambung kehidupan dengan hasil getah terutamanya penoreh getah iaitu pada harga RM 1.65 untuk sekilogram ( mengikut harga yang ditawarkan oleh PMG setiap kawasan masing-masing)

Berbual aku dengan seorang penoreh getah di kampung aku baru-baru ini. Beliau bertanya dan mengemukakan persoalan berikut kepada aku “ harga minyak dah turun, tapi harga getah tak pulak naik-naik”. “ yang hairan tambang bas naik pulak?” . “Kalau macam ni siapa yang susah?”
Persoalan itu membuatkan aku diam seribu bahasa. Namun seketika kemudian beliau yang menjawab persoalan yang beliau sendiri kemukakan. “ Kami ni lah yang susah!, pekebun-pekebun kecil yang bergantung hidup dengan hasil getah”.

Dengan keadaan cuaca yang tidak menentu kini ia amat menyukarkan lagi keadaan mereka, terutamanya mereka yang berada di sesetengah tempat di Malaysia yang kini sudah mula di naiki air. Seperti di Kelantan, Terengganu dan sebagainya. Ini amat menyukarkan!

Pemerhatian yang tidak terbatas sehingga melepasi sempadan Negara dan batasan masa membuatkan kita dapat melihat dan menilai keadaan dunia kini. Pergolakkan di sesetengah Negara jiran kita sedikit sebanyak menyebabkan kita juga akan menerima tempiasnya terutamanya dalam aspek ekonomi. Namun itulah hakikat yang kita semua lihat dan dengar!?

Penurunan harga minyak mungkin akan menyebabkan sesetengah daripada kita semua akan tersenyum gembira. Namun dalam masa yang sama ada juga yang masih meletakkan tangan di dahi ketika mahu tidur dikala malam melabuh tirai, berfikir bagaimana untuk meneruskan hidup dengan keadaan sekarang. Terutamanya seperti pekebun kecil atau seperti penoreh getah tadi yang terpaksa menanggung 8 orang anak dimana 6 daripadanya masih lagi perlu mendapatkan pendidikan dan sebagainya.

2 ulasan:

the noise thereafter berkata...

Bila minyak naik, semua kecoh, itu naik, ini naik.

Bila minyak turun, harga barang yang naik tidak turun-turun pula.

mie berkata...

he hehe hhee... sawit tetap mtien harganya.. kaya bapak aku..

suruh la ayah ko tnm sawit fab... hu huhu uh