19 Disember 2008

HIMPITAN PERASAAN DAN KEBOSANAN MELAMPAU

Aku berjumpa seseorang hari ini, lama aku dan insan tua ini tidak bersua muka dan berbual-bual. Insan tua ini atau lebih selesa aku panggil dengan nama timangannya Opah Jama' atau nama sebenarnya Jama'iah.

Opah Jama' : Ate bile kamu baliknye?

Aku : Udah lame baliknye. Dok di romah aje (dengan nada suara yang tinggi )

Insan tua ini sudah kekurangan nikmat hidup dari segi pendengaran.

Aku : Opah ape kabo?

Opah Jama' : Aku gini ajele, udah tak larat. udah tue. (sambil ketawa kecil )

Opah Jama: Ate bile nak kawinnye?

Aku : hahahahah....( ketawa sambil memimpin tangan insan tua itu ke halaman rumahnya)

Dalam hati aku berkata " nak sare hidup sendiri pun payah, ni nak bagi makan nak orang. bio ler bebenor sikit"

xxxxxx

Kebosanan melampau...




Sudah hampir sebulan atau lebih dari itu aku menghabiskan masa dengan hanya berfoya-foya dengan hambatan perasaan tenang dan kegembiraan akibat misi aku untuk menamatkan zaman belajar telah berjaya. Kini perasaan lain mula menghambat aku, aku mula bosan dengan rutin kehidupan yang sama setiap hari.


Aku bercadang ingin melancong ke bawah tanah akibat daripada tahap kebosanan yang tidak mengenal erti musyawarah atau bermesyuarat dengan hati dan perasaan aku yang lainnya. Namun jika ditimbangtara semula amalan aku belum cukup untuk aku menyimpan hasrat dan impian untuk melancong ke sana. ( mengangkat tangan sambil berdoa)


Mari semua kita menunaikan kewajipan untuk ber *'saiyidul aiyam' ( untuk yang berkenaan sahaja)

*tuntutan menunaikan solat jumaat


Tiada ulasan: