12 Disember 2008

Mungkinkah Berlaku..

Semalam aku keluar dari belenggu kebosanan hidup yang aku lalui selepas sahaja menamatkan zaman yang sememangnya akan aku tinggalkan. Aku keluar bersama beberapa orang rakan-rakan untuk mengubah angin dan hirupan nafas yang baru di sekitar pekan Tanjong Malim. Sudah banyak perubahan yang berlaku pada pekan ini, ianya tidak sama lagi seperti 5 tahun dahulu sekitar zaman persekolahan menegah aku dan rakan-rakan. Namun dalam arus perubahan itu masih ada lagi kedai-kedai yang masih kekal seperti kedai Jam Ban Tan serta kedai vcd dan dvd Ravi di mana tempat aku mendapatkan stok dvd filem-filem terbaru mahupun lama serta vcd atau dvd haram.

Namun bukan itu yang ingin aku kongsikan.

Setelah agak lama menghabiskan masa yang sememangnya terluang tersebut aku ke station bas untuk mengambil kenderaan untuk dijadikan tunggangan pulang. Sedang aku memerhatikan gelagat orang aku terpandang poster di atas. “RAKYAT PENGAYUH PERUBAHAN”

RAKYAT PENGAYUH PERUBAHAN merupakan satu kempen anjuran JARINGAN RAKYAT TERTINDAS (JERIT) yang dianggotai oleh jawatankuasa pekerja dan masyarakat yang inginkan perubahan. Kempen ini juga menuntut beberapa perkara kepada kepimpinan kerajaan antaranya :

1. Perumahan selesa untuk rakyat

2. Mansuhkan akta zalim ISA, AUKU, OSA dan lain-lain

3. Kawal harga barangan

4. Hentikan penswastaan perkhidmatan asas

5. Gubal akta gaji minima RM1500

6. Pilihanraya atas kuasa rakyat

Kemuncak acara kempen ini adalah pada 18 Disember 2008 pada jam 10.00 pagi iaitu kayuhan berakhir di parlimen. Untuk keterangan atau maklumat lanjut silalah layari www.jerit.org

Aku bukan salah seorang dari mereka, cuma jika berpandukan pada tajuk diatas MUNGKINKAH BERLAKU? Ia merupakan persoalan yang bermain dalam fikiran aku sejak terbaca poster kempen ini. Mungkinkah berlaku perubahan yang mereka inginkan sedangkan persidangan perlimen yang merupakan intitusi perlembagaan tertinggi negara sahaja masih di takok lama dan hanya banyak membahaskan perkara yang masih terbengkalai dan dicemari dengan banyak perkara yang membosankan serta meloyakan tekak.

Namun dengan usaha ini diharapkan akan membuka mata banyak pihak yang akan membuahkan perubahan dan mendatangkan kebaikan.

Benar kata seorang hamba ALLAH yang yang tidak pernah bersekolah ini apa perbezaan dengan baling dan lontar, berlari dan berambat.

Tiada ulasan: