26 Disember 2008

REMAJA DAN RETUA...

Malam tadi sebelum aku keluar ke kedai yang berdekatan untuk membeli sebungkus rokok dan seketul burger, aku singgah ke rumah Opah Jama'. Aku melihat beliau hanya duduk menghadap jendela di rumahnya seorang diri.

Aku : Ate ape dimenungkan Pah?

Opah Jama' : Idak ada ape-ape. Paneh bebenor malam nie haa.

Aku : Opah udah makan ke?

Opah Jama' : Udah!

(sambil menyisir rambutnya dengan tangan)

Kelihatan rambutnnya kian gugur. Aku nampak beliau menggenggam rambut yang gugur semasa beliau menyisir tadi.

Opah Jama' : Aku udah tue, teringat aku zaman mude-mude dulu. Seronok, ramei jantan minat ke aku.

(ketawa, diselang seli dengan batuk)

Aku sering melayan Opah Jama' bersembang jika mempunyai masa terluang. Kadang-kadang beliau menjadi tempat aku melepas kerinduan kepada Allahyarhamah mak aku. Rindunya aku pada MAK...

p/s Sayangilah ibu bapa kamu, jangan jadi seperti aku!


2 ulasan:

Atan berkata...

salam..
sama lah kita .. kehilangan mak (bukan hilang.. telah pergi menemui allah)

sedekah lah alfatiha buat mak kita

a.b geldofg berkata...

insaallah