17 Disember 2008

SEPASANG KASUT TERBANG KHAS BUAT ‘SEORANG ANJING’..

Semalam selasa 16 Disember 2008 berlaku satu insiden yang cukup untuk membuatkan aku ketawa terbahak-bahak. Insiden itu berlaku di Baghdad yang melibatkan seorang wartawan Iraq iaitu Muntazer al-Zaidi dan ‘seorang anjing’ yang dinamakan sediri oleh beliau juga. Wartawan tersebut telah melemparkan balingan sepasang kasut terhadap anjing tersebut dengan laungan “ini adalah untuk balu dan kanak-kanak yang menderita kerana kamu anjing” ( telah dialih bahasanya ).

Untuk menambah kelucuan tersebut anjing tersebut dapat mengelak kedua-dua pasang lemparan kasut tersebut. Sangat-sangat melucukan dan amat mengecewakan banyak pihak.

Keterbahakkan ketawa aku itu di tambah lagi apabila mata aku sendiri melihat insiden tersebut di kaca televisyen semasa menonton berita jam 8.oo malam. Slot paparan tersebut ditayangkan semasa mengakhiri berita pada jam 9.oo malam.

Dalam budaya masyarakat Arab lemparan kasut kepada seseorang adalah bermaksud penghinaan. Perkara tersebut pernah juga berlaku semasa patung mantan presiden Iraq dahulu iaitu Saudara Saddam Hussien dijatuhkan. Ramai masyarakat Iraq memukul muka patung tersebut dengan kasut untuk menyatakan penghinaan terhadap diri Saudara Saddam Hussien.

Dan hari ini 17 Disember 2008 ‘Arab rai kasut terbang’- Rakyat bergembira kejadian dianggap berjaya hina seorang anjing.

APAKAH NASIB MUNTAZER al- ZAIDI tersebut?

Adakah dia sedang dilayan dengan bangganya oleh pemimpin tertinggi Iraq?

Adakah dia sedang ditahan oleh pihak berkuasa Iraq?

Adakah dia sudah mati ditembak oleh ejen-ejen Amerika Syarikat?

atau mungkin dia sudah ditembak sendiri oleh seorang anjing tersebut.

AKU pun tidak tahu.

Tiada ulasan: