13 Disember 2008

Dipinda Lagi..

Auku atau Akta Universiti dan Kolej Universiti dikuatkuasakan bermula 1971 serta sudah melalui proses pindaan sebanyak 3 kali iaitu pada tahun 1975, 1983 dan 1996. Akhirnya ia dipinda sekali lagi berkuatkuasa semalam 12 Disember 2008. Antara kandungan pindaan tersebut ialah membenarkan setiap mahasiswa untuk bergiat dalam dalam organisasi pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pertubuhan berdaftar dengan tujuan pendidikan. selain itu terdapat beberapa pindaan lagi seperti memindahkan beberapa kuasa Yang Dipertuan Agong dan Menteri kepada Lembaga Pengarah Universiti, Senat dan Naib Canselor.

"....kami berharap supaya kerajaan serius melaksanakan pindaan itu dan tidak bersifat kosmetik semata-mata."

Ini adalah sedikit petikan dari sebuah artikel kiriman seseorang dalam akhbar tempatan Malaysia.

Namun bagi pendapat aku yang jahil dan kurang pandai dalam hal-hal sebegini, ia akan tetap memberikan manfaat kepada sesetengah pihak yang suka menangguk di air keruh. Pindaan ini akan tetap dicemari dengan tangan-tangan kotor yang suka menunggu kesempatan untuk kepentingan diri sendiri.

Bukankah dengan keterbukaan seperti ini akan lebih membuka ruang-ruang kosong untuk mereka bergiat aktif dalam menabur ideologi-ideolagi mereka yang berkemungkinan akan memberikan kesan buruk kepada mahasiswa?

Namun diharapkan dengan pindaan ini aku berharap ia akan memberikan kesan yang baik dalam perkembangan pendidikan di Malaysia serta akan dapat melahirkan golongan Mahasiswa yang banyak manfaatnya dalam memantapkan sistem pentadbiran negara kelak.

Tiada ulasan: