03 Disember 2008

Tidak Semua Manusia Bernasib Baik

“BENCI pengkid dan gay! Serahkan kuasa tangkap pengkid dan gay kepada tentera. Biar mereka tahu langit tinggi atau rendah”

Begitulah bunyinya satu kiriman sms dalam sebuah ruangan akhbar tempatan di Malaysia yang dikirimkan oleh seorang hamba Allah.

Tidak semua manusia yang lahir dengan kekurangan seperti ini mengharapkan mereka untuk menjadi seperti yang telah ditentukan oleh Yang Maha Kuasa. Mungkin ramai orang memandang jijik atau hina terhadap golongan seperti ini. Namun hakikatnya cuba menyelami hati dan perasaan mereka. Ramai yang berpendapat hubungan songsang ini hanyalah bertuhankan nafsu semata-mata.

Aku bukanlah seorang yang ingin menentang hukum yang telah dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan iaitu mengharamkan golongan ini jauh sekali untuk menentang hukum Allah s.w.t. Namun aku agak tersinggung oleh kenyataan sms yang tertera di atas. Sememangnya tugas tentera adalah untuk menjaga keamanan Negara. Tetapi golongan ini bukanlan penganas. Mengapa harus sebegitu sekali hinanya golongan ini dipandang oleh mata manusia.

SIAPA yang hanya bertuhankan nafsu di sini? Golongan yang hendak ditangkap dengan kuasa ketenteraan itu atau mereka yang hanya berfikir sekali dan mengunakan hati dan lidah tanpa usul periksa?

Seharusnya amalan pencegahan sebagai satu usaha yang berterusan bagi membendung gejala sosial seperti ini adalah lebih baik dari usaha untuk menghina lagi golongan ini.

Berfikir dari banyak sudut yang melambatkan keputusan dan pendapat adalah lebih baik dari mengutarakan keputusan dan pendapat dengan terburu-buru.

2 ulasan:

zuhairy hashim berkata...

Rasanya aku terbaca kiriman SMS ini dalam Harian Metro 2 hari yang lepas.

mie berkata...

errmm.... semua manusia sama..baik buruk 2.. hanya allah shj yg tahu..